Sira Hernández - Pianista
 
Curriculum
Crítiques
Discografia
Galeria
Videos
Programes
Enllaços
Contactar
 
 
Català
Castellano
English
Italiano
Dijous 17 d'agost del 2017

Programes

     
 

Nocturns


                                            Himnes a la Nit

 

 

                                                Nocturns

 

 

 

 

 

Aquest  espectale és un recorregut per la forma Nocturn a través de tretze compositors des de la seva orígen a partir de Jhon Field fins als nostre dies ( el compositor català, Llorenç Balsach ha escrit expressament el seu Nocturn que fa  part d’un Cd que s’ha enregistrat  durant aquesta temporada per al segell  La mà de Guido amb aquest mateix programa).

  El fil conductor conceptual d’aquest espectacle és el  poema “ Els Himnes a la Nit” de Novalis.

 L’idea de la “Nit” com a moment  de transicció, de mirada cap a l’interior d’un mateix, de mort de la vida diurna, que en contraposició és entesa com a projecció cap a l’exterior. La Nit que es manifesta com a lloc on l’ànima s’expressa lliurament i sense més mascares, profunda i despullada d’alló que  no “És”, pletórica de tot alló que és més inefable e ìntim.                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nocturns

 

                                            Programa

 

J. Field   ( 1782-1837 ) :           Nocturn nº 2 en do menor

 

 

“… Enllà jo m’encamino cap a la sagrada, inefable i misteriosa Nit.”

                                  

 

F. Chopin  ( 1810- 1849 ):        Nocturn op. 48 nº1 en do menor

 

       

  “ … Què és això que brolla de cop i volta tan ple de premonicions al fons del cor i dissipa l’atmosfera llangorosa de la malenconia?”

 

                                        

F. Liszt  ( 1811-1886 )               Nocturn nº 2 en mi major

 

 

 

“…És pot ser que et complaus en nosaltres tu també, oh fosca Nit?”

 

 

A. Borodine  ( 1833-1887 )        Nocturn en sol bemol major de Petite Suite

 

 

“ Què s’amaga sota el teu mantell, que de manera imperceptible m’arriba fins al fons de l’ànima?”

 

 

P. Tschaikowsky (1840-1893)   Nocturno p. 19 nº 4 en do sostingut menor

 

 

“…Un bálsam exquisit degota del feix de cascall que portes a la mà. Tu fas que les ales feixugues de l’esperit es despleguin.”

 

 

C. Debussy ( 1862-1918 )          Nocturn en si bemol menor

 

 

“Quina cosa més pobra i pueril em sembla ara la llum – que ple de joia i benaurança, el final del dia!”

 

 

G. Fauré   ( 1845 – 1924 )         Nocturn op. 104 nº 1 en fa sostingut menor

 

 

“¿Ha de retornar sempre el matí?”

 

 

E. Satie  ( 1866-1925 )               Nocturn nº 4

 

 

“No s’extingirà mai el poder d’allò mundà?”

 

 

                                    

A. Scriabine ( 1871-1915 )         Nocturn en la major

 

 

“La funesta activitat destrueix la divina aparició de la Nit. Aixó, doncs, no cremarà mai eternament la flama a l’altar secret de l’amor?”

 

 

M. Blancafort  ( 1897 – 1987 )   Nocturn  nº 1

 

 

“A la llum li va ser concedit un temps limitat; però el domini de la Nit està per sobre del temps i l’espai - la durada del son és eterna.”

                                                     

 

 

N. Bonet   ( 1930 )                       Nocturn  nº 5

 

 

“Pero, secretament, el meu cor resta fidel a la Nit i al seu plançó, l’amor creador… No duu tot allò que ens entusiasma el signe de la Nit?Ella et sosté maternalment i tu li deus tot el teu esplendor.”

 

 

B. Britten  ( 1913- 1976 )            Nocturn en si bemol major

 

 

“La llum va deixar de ser el sojorn dels déus i el signe del cel-  els déus es van cobrir amb el vel de la Nit”

 

 

L. Balsach ( 1953 )                      Nocturn ( estrena )

 

“ l’hora del naixement del nou món s’acostava enmig d’una angoixa terrible”

 

                                                                                       

Textos de Novalis : extractes de els Himnes a la Nit ( traducció: Eduard Cairol )

 

 

         ************************************************************

 

 

                                                

Pianista: Sira Hernández

Ballarí:  Pau Aran

 

 

 

                             “Himnes a la Nit”

 

 

“ Darrera d’aquest vel que embolcalla la Nit desapareix tot coneixement objectiu i es produeixen revelacions inefables que desperten en nosaltres capacitats insòlites.”

                                          

                                                              Novalis

 

                                     Seliger Tod

 

                                   

                   Text de Ludwig Uhland  en el Nocturn  II de F. Liszt ( Liebesträume nº 2)

 

 

 

Gestorben war ich                      Erwecket ward ich

Vor Liebeswonn,                       Von ihren Küssen,

Begraben lag ich                       Den Himmel sach ich

In ihren Armen;                        In ihren Augen.

 

                                    Feliç mort

 

Había mort                                 Vaig ser despertat

De plaer d’amor                         Per els seus petons,

Enterrat jacia                             Vaig veure

En els seus braços;                    El Cel en els seus ulls.

 

 

 

 

 

 

 

“ C’est une autre expresión de moi.

              Qu’est-elle?

Je suis à un tournant de mon état d’âme

          Et je ne m’amuse pas.”

 

                                                        Erik Satie ( quart Nocturn )

 

“ És un altre expressió de mi matèix.

             Qué és?

 Estic en un gir del meu estat d’ànim

         I no em diverteixo.”

                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sobre els intèrprets:

 

 

 

Sira Hernández:

 

 

Sira Hernández pertany a aquella categoria d’artistes que tenen la capacitat de treballar durant anys amb paciència i constància i que, de cop i sense passar per l’etapa de promesa, surten a la llum convertits en realitat.”

 

                                                     Jordi Cervelló           

 

“... Un plaer absolutament recomanable. ”

 

                                                   Luis Polanco ( El Periódico )  

 

L’admirable Sira Hernández, una pianista entre els intèrprets més savis, sensitius i interioritzats que hagi escoltat mai”.

 

                                               Xavier Casanoves-Danés ( Diari Avui, 21-12-2010 )

 

“...L’elegància i la bellesa es veuen sàviament reflectides en la interpretació de la pianista Sira Hernández. Acurada però desinhibida, técnica però sensible, dolça en el punt just. Senzillesa i expressivitat. No cal res més...”

 

                                             David Picò  ( Diari Avui)

 

“…la pianista Sira Hernández desplega un treball de primer ordre com a solista.”

                            F.Taverna-Bech ( Revista Musical Catalana )

“ La riquesa de matisos apunta a una gran pianista…”

 

                       Albert Ferrer i Flamarich ( Serra d’Or- Cultura i vida  )

 

www.sirahernandez.com

 

 

 

 

Pau Aran Gimeno

 

El ballarí Pau Aran Gimeno ve fer els estudis de dansa clàssica en el Real Conservatori Profesional de dansa de Madrid i els estudis de dansa contemporànea de forma més independent. Segueix el seu viatge a travès de la dansa dirigint-se primer a París i més endevant a Alemània. Actualment forma part i es primer ballarí del “ ensemble” del Tanztheater Wuppertal – Pina Bausch a més de col.laborar en diferents projectes artístics alternatius així com impartint classes i Workshops en diferents  localitats.

En l’últim espectale de la Companya de Dansa de Pina Bausch al Liceu de Barcelona va fer el paper protagonista de Orestes en la coreografia de Iphigenie auf Tauris.